Nieuws

Winnaars Educatieve Parel 2018

12 november 2018

Docentenduo Arnout Wattel en Chiel Huijskes mogen zich de beste educatieve auteurs van 2018 noemen. De Educatieve Parel 2018 is op zaterdag 10 november, tijdens de Dag van de Educatieve Auteur, uitgereikt aan de auteurs van het beste lesmateriaal. Docenten Arnout Wattel en Chiel Huijskes namen de eerste prijs in ontvangst voor hun les Betekenisvolle Statistiek.

De Educatieve Parel is een initiatief van de sectie Educatieve auteurs van de Auteursbond. Met deze prijs wil de Auteursbond het maken van kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal onder de aandacht brengen. Tot 1 oktober konden educatieve auteurs en leraren hun lesmateriaal opsturen over het thema ‘Burgerschap past in elke les’. Uit de inzendingen selecteerde de jury drie winnaars. De prijzen bestaan uit een geldbedrag en oorkonde.

Eerste prijs

De eerste prijs gaat naar het docentenduo Arnout Wattel en Chiel Huijskes. Volgens de jury zijn zij er glansrijk in geslaagd om burgerschapsonderwijs te verbinden aan wiskundeonderwijs. In de les Betekenisvolle Statistiek onderzoeken leerlingen uit havo 4/5 de stelling ‘Vrouwen doen beter rijexamen dan mannen’. De leerlingen maken statistische berekeningen en leren dat ze kritisch moeten kijken naar de uitkomsten daarvan. ‘Op zo’n manier snap je meteen waarom je al die saaie statistische berekeningen moet leren maken; had ik dat maar op mijn school gehad,’ aldus het jurylid dat de leerlingen vertegenwoordigde.

Tweede en derde prijs

Naast de eerste prijs kende de jury ook een tweede en derde prijs toe. De tweede prijs gaat naar Lotte van Baardwijk voor de les Niet eerlijk. Door overleggen en samenwerken leren kleuters uit groep 1/2 van het basisonderwijs dat anderen anders tegen situaties aan kunnen kijken dan zijzelf.

De derde prijs gaat naar Claudia Tulen en Barbara Raadsen voor de les Cartogaaf! Mijn ideale woonwijk. Leerlingen uit groep 7/8 van het basisonderwijs leren rekening te houden met behoeftes van verschillende bewoners in een wijk en worden zich zo bewust van hun eigen identiteit in relatie tot de identiteit van anderen.

Lesmateriaal beschikbaar

Scholen zijn vrij om het winnende lesmateriaal ook daadwerkelijk te gebruiken.