Compensatieregeling Auteurs

Ben je opdrachten kwijtgeraakt door de coronacrisis? Zijn de lezingen en workshops die je zou geven geannuleerd? Is de publicatie van je boek uitgesteld, je toneelvoorstelling afgelast of zijn de opnamen van je scenario opgeschort? Heb je daardoor moeite om je beroepspraktijk voort te zetten? Professionele auteurs kunnen een aanvraag indienen voor compensatie van misgelopen inkomsten tot maximaal 5000 euro.

De eerste aanvraagronde is gesloten op 30 september 2020. In januari 2021 kun je een aanvraag indienen voor de tweede ronde.

Alles wat je moet weten

Voor wie is de regeling bedoeld?

De Compensatieregeling auteurs is bedoeld voor auteurs die door de coronacrisis een probleem hebben met de voortgang van hun professionele werkzaamheden. Onder ‘auteurs’ wordt verstaan: zelfstandig werkende, professionele makers van teksten, in de meest ruime zin van het woord: schrijvers en vertalers van boeken, dichters, columnisten, essayisten, kinder- en jeugdboekenschrijvers, misdaadschrijvers, schrijvers en vertalers van toneelstukken, scenaristen, non-fictie auteurs, ondertitelaars en andere groepen makers van teksten.

Ik ben freelance journalist. Kan ik een aanvraag indienen?

Ja, freelance journalisten kunnen ook een beroep doen op de regeling. Als je lid bent van de Auteursbond, kun je een aanvraag bij de Auteursbond doen. Andere freelance journalisten die een beroep op de regeling willen doen, kunnen zich wenden tot de NVJ.

Wat kan ik aanvragen?

Je kunt een aanvraag indienen voor een financiële bijdrage ter (gedeeltelijke) compensatie van inkomsten uit zelfstandige schrijfwerkzaamheden die je als gevolg van de coronacrisis bent misgelopen. De bijdrage bedraagt maximaal 5.000 euro.

Verkeer je om een andere reden in financiële nood? Dan kun je overwegen een beroep te doen op het Sociaal Fonds Auteurs.

Hoe moet ik een aanvraag doen?

Je aanvraag dient te bestaan uit:

  • een omschrijving van de gevolgen van de coronacrisis voor jouw beroepspraktijk en van de inkomsten die je bent misgelopen
  • de documenten (contracten, e-mails, etc.) waarmee je kunt aantonen dat je deze inkomsten bent misgelopen
  • jouw CV of portfolio

> Je dient je aanvraag digitaal in via dit formulier.

Je krijgt binnen vier weken na sluiting van de indieningstermijn bericht over het besluit. Als je aanvraag wordt gehonoreerd, vragen we je om een kopie van je legitimatiebewijs te overleggen.

Wanneer kan ik een aanvraag doen?

Het budget van de Compensatieregeling auteurs wordt gelijkelijk verdeeld en in drie aanvraagrondes beschikbaar gesteld:

  • Aanvraagronde 1: 1 september 2020 – 30 september 2020
  • Aanvraagronde 2: 1 januari 2021 – 31 januari 2021
  • Aanvraagronde 3: 1 april 2021 – 30 april 2021

Hoeveel aanvragen worden gehonoreerd?

Voor de regeling is een garantiebudget van maximaal € 400.000,- beschikbaar gesteld door Lira. Het budget wordt verdeeld tussen de twee stichtingen die de regeling gezamenlijk uitvoeren: de Stichting Steunfonds Auteurs van de Auteursbond en het Sociaal Fonds van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Het budget is dus beperkt. De adviescommissie zal mede afhankelijk van het aantal positieve beoordelingen en het maximumbudget pogen om een zo breed mogelijke groep auteurs te laten profiteren van de regeling. De regeling is eenmalig en zal niet worden verlengd.

Wie beoordeelt mijn aanvraag?

De stichting Steunfonds Auteurs heeft een adviescommissie ingesteld die de aanvragen gaat beoordelen. De adviescommissie bestaat uit:

  • Aleid Truijens
  • Sabine van den Eynden
  • Florence Tonk (voorzitter)

Het bestuur bekrachtigt de adviezen van de commissie, tenzij het bestuur oordeelt dat tegen de voorwaarden van de regeling is ingegaan.

Ik ben het niet eens met de beslissing.

Het is niet mogelijk om bezwaar te maken tegen het besluit over je aanvraag.

Waar kan ik het reglement inzien?

Vragen?

Vragen over je aanvraag stel je bij voorkeur per mail via steunregelingen@auteursbond.nl

Je kunt ook bellen met de medewerkers van de Auteursbond: Marron Das en Marcel Hooft van Huysduynen, telefoon (020) 6240803.

Klaar om je aanvraag in te dienen?

Heb je alle informatie gelezen en heb je alle stukken (samengevoegd in 1 pdf) bij de hand?

  • een omschrijving van de gevolgen van de coronacrisis voor jouw beroepspraktijk en van de inkomsten die je bent misgelopen
  • de documenten (contracten, e-mails, etc.) waarmee je kunt aantonen dat je deze inkomsten bent misgelopen
  • jouw CV of portfolio