3 apr 2024
ChatGPT en educatief werk:?!

ChatGPT heeft de potentie om het werk van (educatief) auteurs drastisch te veranderen. Het kan nieuwe onderwerpen snel en interactief overzichtelijk maken, teksten schrijven en teksten beoordelen. Inmiddels kan het ook beelden genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. In de toekomst zal dit hoogstwaarschijnlijk ook het geval zijn voor spraak en video. De manier waarop ChatGPT is getraind brengt echter uitdagingen met zich mee voor veilig gebruik. Het produceert regelmatig foutieve informatie (die zeer aannemelijk klinkt!), er zitten vooroordelen in het systeem ingebakken en er zijn zorgen over privacy. 

Inhoud workshop

De workshop bestaat uit drie delen. In het eerste theoretische deel besteden we aandacht aan hoe ChatGPT werkt en wat de mogelijke effecten zijn op de maatschappij en de toekomst van (creatief) werk. Hierbij staan we specifiek stil bij hoe het werk van een educatief auteur zou kunnen veranderen (productiviteit, creativiteit, eenzaamheid) en hoe daar vanuit jullie naar wordt gekeken. Kan ChatGPT helpen bij de moeilijke en saaie aspecten van het werk zonder de leuke taken over te nemen? Welke veranderingen zijn er nodig in de workflow van educatief auteurs om de technologie tot haar recht te laten komen? Het tweede deel is een praktisch deel waarin we kijken hoe het gebruik van ChatGPT toegevoegd kan worden aan de gereedschapskist van educatief auteurs. Hoe je vragen stelt aan ChatGPT en wanneer in het schrijfproces en wat je vervolgens met de antwoorden doet, bepalen in grote mate of je effectief en veilig met de technologie omgaat. We illustreren dat aan de hand van realistische voorbeelden die we gezamenlijk ‘live’ uitvoeren. 

In het derde deel van deze workshop willen we het gesprek met jullie aangaan wat de ontwikkelingen rondom de inzet van generatieve AI zijn bij de verschillende educatieve uitgeverijen. We horen graag jullie ervaringen, meningen en het bestuur van de educatieve sectie brengt ook zelf eigen ervaringen in.

NB. Deze workshop gaat niet uitvoerig in op de juridische aspecten van ChatGPT.

Voor wie?

Deze workshop is voor alle educatief auteurs die ChatGPT (beter) willen begrijpen en mogelijk willen gebruiken in het schrijfproces. 

Door wie?

De eerste twee delen van de workshop worden gegeven door Yuri Tax en Tycho Tax. Allebei hebben ze een achtergrond in de exacte wetenschappen. Tycho heeft zich na zijn wiskundestudie eerst verder ontwikkeld op technisch vlak binnen de kunstmatige intelligentie: als toegepast onderzoeker aan Imperial College London en bij verscheidene AI start-ups. Hij werkte later ook mee aan het WRR-rapport over het effect van AI op de maatschappij. Inmiddels is hij onafhankelijk adviseur. Yuri heeft zich toegelegd op de ethische aspecten rondom technologische ontwikkeling. Hij werkt als PhD onderzoeker bij het Nationaal Onderwijslab AI aan de Radboud Universiteit waar hij nadenkt over het effect van AI op de toekomst van het onderwijs.

Het derde deel van de workshop wordt verzorgd door het bestuur van de educatieve sectie van de Auteursbond.

Voorbereiding

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze workshop en laptops hoeven niet mee. Heb je nu al een vraag over ChatGPT, of heb je specifieke voorbeelden of problemen die we in het tweede, praktische deel kunnen bespreken? Die kun je van te voren insturen. We proberen deze inzendingen tijdens de workshop aandacht te geven. Optioneel kunnen geïnteresseerden alvast een gratis ChatGPT account aanmaken om ChatGPT uit te proberen.

Kosten

  • € 10,– voor leden van de Auteursbond
  • € 25,- voor niet-leden

Wanneer en waar?

Woensdag 3 april van 15.00 – 17.00 uur, met aansluitend een borrel
Van Deysselhuis, De Lairessestraat 125, 1075 HH Amsterdam

Groepsgrootte                                                                                       

20 personen

Docenten

Yuri en Tycho Tax

Meld je hier aan!

Informatie

Start om

15:00

Eindigt om

17:00

Locatie

Van Deysselhuis

De Lairessestraat 125

1075 HH

Amsterdam

Sluit je aan!