De discussie over sensitivity reading maakt veel los. Is het “woke geneuzel” of is er “eindelijk meer aandacht voor inclusief taalgebruik”? Het fenomeen van zogenaamde sensitivity readers wekt sympathie maar soms ook weerstand op. Waarom is daar nu eigenlijk zoveel aandacht voor? En hoe verhoudt aandacht voor diversiteit en inclusie zich tot deze praktijk? In deze workshop worden jullie begeleid in het reflecteren op deze vragen en meer. Ook worden jullie uitgenodigd om deze praktijk toe te passen op (eigen of bekende) werken.
Er is voor deze workshop geen voorbereiding nodig, tenzij je zelf wil oefenen met het toepassen van sensitivity reading op bekend of eigen werk.
Doel en inhoud
Het doel van deze workshop is om op speelse wijze te reflecteren op het belang van aandacht voor diversiteit en inclusie in de educatieve schrijfwereld.
Hierin zal sensitivity reading als praktijk worden besproken, de ontstaansgeschiedenis zal worden toegelicht en de principes worden toegepast op bekende of eigen werken.
In deze workshop ligt de focus op het leren reflecteren op intersectionele diversiteit en inclusie in relatie tot sensitivity reading.
Voor wie
Alle auteurs van alle secties van de auteursbond die meer willen weten over diversiteit en wat dat voor gevolgen kan hebben voor ons schriftelijke taalgebruik.
Wanneer en waar
Woensdag 21 februari 2024 van 15.00 – 17.00 uur, met aansluitend een borrel
Van Deysselhuis, De Lairessestraat 125, 1075 HH Amsterdam
Groepsgrootte
20 personen
Docent
Josefien van Marlen
Kosten
Leden: 10 euro
Niet-leden: 35 euro
Let op, deze workshop is ook al gegeven op de Dag van de Educatieve Auteur in 2023
Informatie
Start om
15:00
Eindigt om
17:00
Locatie
Van Deysselhuis
De Lairessestraat
1075 HH
AMSTERDAM
Sluit je aan!