Een Gesprek: Kleurbewust of Kleurenblind

Welke verantwoordelijkheid heb je als schrijver als het gaat om diversiteit?

In onze sector is de laatste tijd veel aandacht voor ‘Kleur’. De sector moet diverser en een betere afspiegeling zijn van de maatschappij. We willen zowel voor als achter de camera’s meer diversiteit zien. Maar uiteindelijk begint het natuurlijk allemaal met één ding: Het script.

Door een verhaal te kiezen, de insteek van dat verhaal te bedenken, de karakters en hun problemen te ontwikkelen, bepalen wij schrijvers al heel veel. De vraag is of we onszelf als scenaristen bewust genoeg zijn van de rol die wij innemen.
 
Welke verantwoordelijkheid m.b.t. diversiteit heb je als schrijver als je een film in het nu maakt? Daar willen we het over hebben. Moet elk verhaal diversiteit als onderwerp hebben? Willen we een verhaal vertellen over een wereld zoals wij zouden willen dat hij is? Of juist laten zien hoe ingewikkeld de wereld is voor mensen die een niet-westerse achtergrond hebben? Of kiezen we ervoor om een verhaal te schrijven zonder de achtergronden van onze hoofdpersonen te benoemen en casten we divers? Is een serie als Mocro Maffia, waarin Marokkaanse criminelen worden geportretteerd, negatief bevestigend en zouden we ook een Mocro Dokters, Mocro Dates en Mocro Moeders moeten hebben? Zodat je als kijker kunt kiezen? Mag je schrijven over iets wat je zelf niet bent?

Onder leiding van acteur, schrijver, en regisseur Dennis Rudge wisselden we 21 juni 2021 van gedachten met:

  • Esther Duysker –  scenarist van Buladó
  • Lodewijk Crijns –  regisseur en scenarist van o.a. Alleen maar nette mensen  
  • Bernice Berkleef – Winnares van de Gouden Strop 2021 met de thriller Bloedsteen
  • Aliefka Bijlsma – scenarioschrijfster en bestuurslid Auteursbond
  • Ernie Tee – script coach, script editor en dramaturg
  • Leila Sahir – scenarioschrijfster van (o.a.)  Laatste rit

Een Gesprek is bedoeld voor de vakbroeders & -zusters en werd live uitgezonden vanuit Boom Chicago!