Mentortraject Theaterauteurs / Auteursbond

Voor leden van de Auteursbond zijn deze mentoren vanaf nu te benaderen voor één of meerdere gesprekken over je loopbaan. Loop je ergens tegenaan in de zakelijke kant van schrijven en / of theatermaken en kun je wel iemand gebruiken die met je meedenkt over gesprekken over fair pay, onderhandelen en afspraken maken met opdrachtgevers? Wil je lange lijnen uitzetten voor je carrière, maar weet je niet hoe? Wil je beter leren waar je op moet letten bij aanvragen schrijven? Die dan een aanvraag in via onderstaande knop en vermeld welke mentor je denkt dat je zou kunnen helpen en waarom/bij welk project.

Mentoren

Robert Alberdingk Thijm

Ik ben scenarist en film- en televisieproducent. Na het voltooien van mijn studie Rechten aan de UvA in 1991 legde ik me toe op scenarioschrijven en leerde het vak in de praktijk door het schrijven van scripts voor series als ‘In de Vlaamsche Pot’, ‘De Familie Flodder’ en ‘All Stars’.

Mijn eigen stijl ontwikkelde ik bij de VPRO-jeugd met series als ‘Zeeuws Meisje’ en ‘De Daltons’ (1999 en 2007), waarmee ik prijzen in binnen- en buitenland won. Ook mijn serie ‘Dunya en Desie’ (2002-2004) werd nationaal en internationaal bekroond. De gelijknamige bioscoopfilm die na drie seizoenen volgde, werd de Nederlandse inzending voor de Oscars (2008).

Samen met regisseur Norbert ter Hall richtte ik in 2008 productiehuis ‘Willy Waltz International’ op, vernoemd naar de hoofdpersoon uit hun serie Waltz (2005), over een rondreizend circus dat het hoofd boven water probeert te houden.

Ik schreef en produceerde de serie ‘A’dam – E.V.A.’ (2011-2016), geregisseerd door ter Hall, waarvan een pilot voor een Amerikaanse remake is gemaakt door NBC Universal. Ook schreef en produceerde ik de familiekerstserie ‘Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoed’ (2011).  Als executive producent was ik betrokken bij de speelfilms ‘Mi Vida’ (2018) en ‘De Belofte van Pisa’ (2019), waarvoor ik ook het scenario schreef. Samen met Mano Bouzamour ontwikkelde en schreef ik de serie ‘Bestseller Boy’ (2022) – ook geproduceerd door Willy Waltz International.

Voor Amazon Prime was ik aangetrokken als showrunner en executive producent van de reeks ‘Modern Love Amsterdam’ (2022) waarvoor ik twee afleveringen schreef.

Naast werken voor film en tv, schreef ik twee korte theatervoorstellingen voor Theater Bellevue: ‘Motregenvariaties’ (2013) en ‘Calcutta, vastenavond’ (2017), beiden geregisseerd door Warre Simons. In 1996 schreef ik de satirische theatermusical ‘CarlieÔ’ over Barbie en Ken. Ik was tussen 1997 en 2000 verbonden aan de Filmacademie als docent bij de vakgroep scenario. Daarnaast heb ik op verschillende instellingen in binnen- en buitenland gastlessen gegeven.

Van 2006 – tot 2018 was ik bestuurslid van Stichting Lira; Ik was in 1996 medeoprichter van VERS, de vakvereniging voor jonge film- en televisiemakers en in 2002 medeoprichter van Stichting het Contractenbureau – agentschap voor scenaristen.

Joop Daalmeijer

Ik werkte als journalist voor o.a. omroepen als VARA, Veronica, NPS en de Wereldomroep. Daarnaast was ik voorzitter van o.a. de Nederlandse Vereniging van Journalisten, de Raad voor Cultuur en Raad van Toezicht van de HKU. In Vlaanderen ben ik lector bij het Vlaams Audiovisueel Fonds en beoordeel daar subsidieaanvragen voor documentaires. Ik ben specialist op het gebied van governance (bestuur) en geef met plezier adviezen bij het onderhandelen over contracten.

Sophie Kassies

In 1984 ben ik afgestudeerd als regisseur en docent drama in Amsterdam. Op school kwam ik erachter dat ik schrijven eigenlijk veel fijner vond dan regisseren. Niettemin werkte ik tot begin jaren negentig op en af als regisseur, regie-assistent en dramaturg. Intussen werd ik moeder van twee kinderen. Sinds ik in 1992 mijn eerste professionele schrijfopdracht kreeg, ben ik steeds meer gaan schrijven. Voor kinderen en grote mensen en wat daartussen zit, voor muziektheater en teksttoneel, voor kleine en grote zalen en voor verschillende soorten gezelschappen en producenten. Met sommige regisseurs kwamen lange samenwerkingen tot stand, met andere werkte ik incidenteel.

Naast het werk heb ik mij ook veel beziggehouden met de positie van theaterauteurs, eerst bij de voorloper van de Sectie Theaterauteurs, later ook bij Lira en het Lirafonds. Je kunt met mij sparren over een op handen zijnde onderhandeling, maar als je met een andere schrijversvraag zit ben je ook welkom om te (video)bellen of koffie te komen drinken in Amsterdam.

Marten Oosthoek

Ik ben opgeleid als regisseur en docent drama aan de Amsterdamse Theaterschool. Daarna was ik tien jaren actief als toneelregisseur en muzikant. Sinds 1992 was ik zakelijk leider, eerst bij Dood Paard (tot 2012) en verder bij een aantal mime- en dans- en muziekgezelschappen waaronder Nieuw West/Marien Jongewaard, Space, Truus Bronkhorst, NBprojects/Nicole Beutler en Tomoko Mukaiyama. Ik was bestuurslid en adviseur bij enige culturele instellingen en adviseur, zoals Festival WhyNot, Watergat – stichting van Rob de Graaf, Kudde/Theaterhuiskamer, De Voorzetting (van Art & Pro). Na mijn (ogenschijnlijke) pensionering was ik interim als zakelijk leider bij Theater Oostblok (nu Pleintheater), Corrosia Theater Film & Expo te Almere, zakelijk leider bij Stichting OpusOne, zakelijk leider bij Don’t Hit Mama en bij Dutch Gospel Arts Institute (nu B!MS Music School). Sinds 2018 ben ik zakelijk leider bij Toneelgezelschap L’Amour Toujours (voorheen Stichting Moskou).

In ‘21/’22 deed ik een mooi project met Marlies Heuer, Wittgensteins Minnares, waarbij ik twintig voorstellingen van Wittgensteins Minnares bij musea onderbracht. In 2023 deed ik de verkoop van de voorstelling Chasing Shadows van Stichting Cellosonates (die helaas niet doorging wegens tekort aan subsidie) en sta ik Ellen Alvares van B!MS soms nog terzijde bij het maken van subsidieaanvragen.

Felix Rottenberg

Ik ben voorzitter van het bestuur van Lira en het bestuur van Lira Fonds. Ook richtte ik debatcentrum De Balie op en was ik daar directeur. Ik was voorzitter van het bestuur van de Gerrit Rietveld Academie en voorzitter van de Amsterdamse Kunstraad.

De afgelopen 40 jaar was ik dus actief als bestuurder, raadgever en onderhandelaar. Ik adviseerde filmmakers en individuele kunstenaars en stond hun regelmatig als zaakwaarnemer terzijde.

Ik ben gaarne beschikbaar om pro bono theater-auteurs bij staan bij de voorbereiding van en/of de onderhandelingen zelf met hun opdrachtgevers en word vaak ingezet als vertrouwensman bij vastgelopen onderhandelingen of als mediator.

 

Gerard Tonen

Mijn biografie ziet er in grote lijnen zo uit. Na een opleiding Nederlands en Geschiedenis (lerarenopleiding) werd ik eigenlijk meteen gevraagd of ik bij het Stedelijk Cultureel Overleg Nijmegen een secretariaatsfunctie op me wilde nemen. Wat ik te danken had aan het feit dat ik tijdens mijn studie mede festivals hielp organiseren en programmeren. Mijn eerste serieuze baan was in Groningen, waar ik hoofd marketing werd van de Stadsschouwburg en De Oosterpoort. Na dat zeven jaar te hebben gedaan werd ik directeur van de stadsschouwburg in Leeuwarden waar ik een geheel nieuw theater mocht bouwen. Daarna heb ik een aantal jaren een eenmansbedrijf gehad waar ik werkte voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Zo was ik mede-directeur in de Apeldoornse schouwburg, projectleider van het toneelexperiment Topstukken en interim zakelijk leider van Dogtroep.

Vervolgens ben ik 8 jaar zakelijk directeur van Het Zuidelijk Toneel geweest, waar ik samen met Matthijs Rümke leiding aan gaf.

Daarna richtte ik met Wolter Lommerde het bedrijf Bureau Lommerde & Tonen op. We deden opnieuw allerlei interim projecten, zo was ik nog interim zakelijk leider bij De Warme Winkel en was ik leidinggevende van de hoofdvestiging van de OBA (de bibliotheek in Amsterdam). De eigenlijk ambitie van Bureau Lommerde & Tonen was om grote locatievoorstellingen te organiseren en de eerste die daar uit voortkwam was Het Pauperparadijs die in Veenhuizen diverse jaren speelde. Naast deze werkzaamheden zat ik in diverse besturen die met de podiumkunsten hadden te maken, zoals de Vereniging voor Schouwburg- en Concertgebouw Directeuren (VSCD) en Bureau Podiumkunsten en was ik lid van commissie dans van de Raad voor Cultuur.

Totaal andere lijn is dat ik vrijwel mijn leven lang schrijver ben geweest van kinderboeken. Ik heb zo’n vijfentwintig  kinderboeken uitgegeven bij Uitgeverij Leopold, Uitgeverij Zwijsen en Uitgeverij Prinsen. Inmiddels ben ik zeventig jaar en al vijf jaar niet meer actief in de theaterwereld. In die vijf jaar heb ik in Frankrijk gewoond en een chambres d’hôtes geëxplodeerd aan de voet van de Cevennen.

Ik vermoed dat ik iets zou kunnen betekenen in onderhandelinge, het opzetten van projecten en organisaties, het meedenken bij tactische en strategische inschattingen, advies geven in conflictsituatie of klankbord zijn bij het uitzetten van artistieke lijnen en/of het nemen van artistieke beslissingen.