Jacqueline Rogers (voorzitter)
Jacqueline Rogers (1972) is geboren in Amsterdam, studeerde Politicologie aan de UvA en behaalde haar BA in Communicatie, besloot in de reclame in New York te gaan werken en keerde uiteindelijk terug naar Amsterdam waar ze verder ging als freelance tekstschrijver. Na een opleiding aan de ScriptAcademy begon ze samen met Lotta Magnusson het schrijfcollectief de DramaQueens. Ze schreef mee aan jeugdfilm JOHNNY BAKRU (beste kinderfilm Lucas International Filmfestival), aan een DUIVELS DILEMMA voor omroep HUMAN en ze werkte aan diverse tv-series waaronder CMC, DE SPA, DNA, KOERIERS, FLIKKEN ROTTERDAM en FIVE LIVE. Meest recent schreef ze mee aan een serie over het leven van Patty Brard en een kerstfilm voor Videoland.
Aliefka Bijlsma
Aliefka Bijlsma (1972) is schrijver en creatief producent. Ze is geboren op Curaçao en heeft haar hele jeugd in het buitenland gewoond. Ze studeerde rechten, werkte enige tijd op Curaçao in de advocatuur om vervolgens in Amsterdam de overstap naar de film & tv sector te maken. Ze schreef onder meer twee romans, meerdere opiniestukken, artikelen en scenario’s. Daarnaast zet ze nog altijd haar juridische expertise in voor verschillende werkzaamheden binnen de sector. Aliefka is tevens adviseur meerjarensubsidies Letteren en tweejarige regeling Letteren & Podiumkunsten, Amsterdam Fonds voor de Kunst.
Matthijs Bockting
Matthijs Bockting (1987) studeerde aan de HKU waarna hij in 2013 afstudeerde als scenarist aan de Filmacademie. Direct na zijn afstuderen richtte hij schrijverscollectief WINCHESTER MCFLY op, waarmee hij schreef aan series en films als SMERIS, ARES, VLIEGENDE HOLLANDERS en BANKIER VAN HET VERZET. Samen met schrijver/regisseur Eva M.C. Zanen won Matthijs een Zilveren Krulstaart voor zijn single play HOE HET ZO KWAM DAT DE RAMENLAPPER HOOGTEVREES KREEG. Op dit moment schrijft Matthijs o.a. aan de zesdelige serie LAURA H. en de psychologische horrorfilm HOUT. Met deze laatste film gaat hij terug naar zijn roots en hoopt ooit zijn gedroomde meesterwerk te kunnen schrijven: Amarcord in de Achterhoek.
Lineke van den Boezem
Lineke van den Boezem (1974) heeft literatuur en kunstgeschiedenis gestudeerd en werkte daarna een aantal jaren bij reclamebureau KesselsKramer in Amsterdam. In 2006 nam ze deel aan het internationale Binger Filmlab als scenarioschrijver. Sindsdien heeft Lineke verschillende filmscenario’s geschreven en TV-series bedacht of mede ontwikkeld. De TV-serie TAART werd genomineerd voor onder andere een Emmy Award, Gouden Kalf en Prix Europe Genève. Lineke schrijft in verschillende genres voor verschillende doelgroepen. Haar werk toont een liefde voor buitenbeentjes en menselijk onvermogen.
Bert Bouma
Bert Bouma studeerde Bedrijfskunde en Communicatiewetenschap en besloot vervolgens scenarioschrijver te worden. Sinds 1993 schreef hij voor vele series in alle genres, waaronder HOTNEWS.NL (winnaar Cinekid Publieksjury en Gouden Beeld) en FLIKKEN MAASTRICHT. Ook schreef hij vier telefilms, waarvan BLOEDBROEDERS (geschreven met Jan Bernard Bussemaker) ook in de bioscoop te zien was, vijf Gouden Kalf-nominaties kreeg en geselecteerd werd voor het Filmfestival van San Sebastian. Telefilm OOM HENK won zowel Best Foreign Feature als de Special Jury Award op het World Fest Houston International Film Festival. De samen met regisseur Sander Burger geschreven speelfilm DE VEROORDELING, over de Deventer Moordzaak, kwam uit in 2021 en won o.a. vier Gouden Kalveren, waaronder dat voor scenario. Bert zit sinds 2019 in het bestuur van het Netwerk Scenarioschrijvers, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met auteursrecht. Ondertussen schrijft hij vrolijk door.
Alinda van Dijk
Alinda van Dijk (1969) groeide op in Twente, Duitsland en Drenthe en verhuisde in 1988 naar Amsterdam waar ze in 1993 afstudeerde aan de Filmacademie. Vervolgens stond ze op de set als opnameleider en regieassistent. In de loop der jaren verloor ze een deel van haar gezichtsvermogen, pakte haar rugzak en reisde naar verschillende werelddelen. In 2003 begon ze met schrijven. Eerst bij ONM. Daarna vond ze haar ‘schrijfthuis’ in het team van Anya Koek waarmee ze 13 lang jaar schreef aan ZOOP en SPANGAS (Nickelodeon Kids’ Choice Award, Gouden Stuiver, Cinekid Kinderkastprijs, Bob Angelo Penning, Zapplive Award & nominatie Rose d’Or). Met hoofdschrijver Jasper Beerthuis schreef ze de serie TIEN TORENS DIEP en onder leiding van van Ingrid van den Heuvel en Herman Finkers enkele afleveringen VAN JONGE LEU EN OALE GROOND. In 2014 keerde ze terug naar de set waar ze nog altijd werkzaam is als regieassistent en spelcoach. Als ze niet op de set staat houdt ze zich bezig met beeldbeschrijvingen voor blinden en slechtzienden en schrijft ze aan haar eigen filmscenario.
Tijs van Marle
Tijs van Marle (1976) studeerde in 2001 af als scenarioschrijver aan de Nederlandse filmacademie. Sindsdien maakt hij zeer divers werk waaronder de vijf succesvolle Mees Kees films, de filmtrilogie Dummie de Mummie , maar ook de internationaal geprezen film Bon Voyage en het waargebeurde vluchtelingdrama Rafael. Tijs is actief als hoofdschrijver van diverse series en denkt geregeld mee met collega’s in een vroeg stadium van plannen. In 2021 debuteerde Tijs als boekenauteur met zijn eerste jeugdboek Knots dat nu al meerdere delen en een eigen spin-offreeks heeft.
Randy Oost
Randy Oost (1989) studeerde aan de Nederlandse Filmacademie waar hij zich richtte op de unieke potentie van series als medium. Bij zijn afstuderen ontving hij de AVROTROS Scenarioprijs, waarna hij afleveringen schreef voor CENTRAAL (TEEF: nominatie Prix Europa), ONZE STRAAT (MAY: winnaar Gouden Kalf), en MOCRO MAFFIA (seizoen 3: winnaar Gouden Kalf). Vervolgens verhuisde hij naar Berlijn voor het postacademisch trainingsprogramma Serial Eyes, dat zich richt op het schrijven en produceren van series in internationale context. Terug in Nederland brengt hij in praktijk wat hij daar geleerd heeft.
Rachel Sophie Verouden
Rachel Sophie Verouden (1992) is dichter en scenarioschrijver. Ze studeerde o.a. aan SintLucas, Poetry Academy en akv. St. Joost, waar ze afstudeerde als autonoom beeldend kunstenaar. Na haar opleidingen werkte ze mee aan meerdere series en films in het art department, o.a. HARDCORE NEVER DIES (2023), MODERN LOVE AMSTERDAM, RAMPVLUCHT (2022) en DIRTY LINES (2021). Op de set ontstond de liefde voor scenarioschrijven. Op de Scenariovakschool verdiept Rachel haar kennis. Als maker zoekt ze naar de balans tussen vergankelijkheid, herinneringen en waarheid.