Plot Oktober is uit!
Een nieuwe editie van Plot, het magazine over scenarioschrijven.
Bart Juttmann had voor zijn verhaal Een film die vibreert zoals het leven een interview met de Gebroeders Jean-Pierre en Luc Dardenne, die al dertig jaar een begrip zijn in de filmwereld en o.a. twee keer de Gouden Palm wonnen op het festival van Cannes. Ze waren in Amsterdam vanwege hun nieuwste film, Tori en Lokita. Hun sociaal-realistische drama’s tonen het leven aan de onderkant van de Waalse samenleving zonder opsmuk, met bikkelharde directheid en altijd een warm kloppend hart. Hun verhalen lijken spontaan verteld, maar zitten als een Zwitsers uurwerk in elkaar.
“Ik hoop dat die klok niet het leven in onze films doodt”, aldus Luc. “Ritme is voor ons heel belangrijk. Ten eerste bij het opzetten van de structuur en het schrijven van het scenario, daarna ook bij het repeteren en het draaien. Als we draaien letten we heel erg op het ritme van de sequentie shots. En hetzelfde gevoel proberen we dan terug te vinden in de montage. In deze film, ondanks dat het niet echt een film noir is, hebben we bedacht dat er een vrij snel ritme in moest.”
Voor de Long Read Veel kansen door streamers, auteursrecht onder druk bracht Brian DeVore een bezoek aan de World Conference of Screenwriting in Kopenhagen. Wie daar aanwezig was, kon er niet omheen: de komst van streamingdiensten heeft het medialandschap en het werkveld van scenaristen voorgoed veranderd.
Dit was het terugkerende thema van het tweedaagse evenement, waarin scenarioschrijvers van over de hele wereld met elkaar in gesprek gingen over hun werkwijze, de zakelijke aspecten van het vak en de veranderende rol van schrijvers in het maakproces. De animo vanuit Nederland was sowieso groot. Of zoals een van de organisatoren grapte: “Er zijn hier meer Nederlanders dan Denen.”
Voor het artikel Een idee is slechts de vonk in de rubriek de Inspiratie sprak Bart Juttmann met Bastiaan Tichler, die na het doorlopen van de Filmacademie onder meer de Telefilm Off Track schreef. Samen met regisseur Sander Burger schreef hij de film Totem, die dit jaar Cinekid opende: een verhaal waarin een 11-jarig meisje samen met een groot stekelvarken zowel op zoek gaat naar haar vader als haar identiteit.
“Sander weet heel goed wat hij wil. Voor Totem hebben we veel research gedaan. In de basis moest de wereld overeenkomen met de werkelijkheid. Zo ben ik bijvoorbeeld naar een uitzetcentrum en een opvang gegaan. Maar ik denk dat ik vooral veel inspiratie haal uit observeren. Een gesprek in de metro opvangen kan heel veel ideeen opleveren, of gewoon door de stad banjeren. Dan zie ik Ama daar lopen met dat stekelvarken achter haar aan.”
In zijn hoofdredactionele column Oogsttijd blikt Oene Kummer terug op de Gouden Kalveren (‘het biggetje Knor was een populaire winnaar, maar ook Narcosis en Do not hesitate mogen niet onvermeld blijven, terwijl Rampvlucht beste serie won’) en kijkt hij ook vooruit naar het aanbod van de komende maanden. “Want er is meer. Veel meer! Het najaar zit vol met speelfilms van eigen bodem – van Stromboli en Piece of my Heart tot Hotel Sinestra en Faithfully yours – die een poging gaan doen om de bezoekersaantallen in de bioscoop nog wat verder op te vijzelen. (…) Maar ja, mocht corona toch nog roet in het eten gooien, dan is er ook aan nieuwe series bepaald geen gebrek.”