Dag van de Educatieve Auteur 2025

Workshops

De educatief auteur als zzp’er – Peter van den Bunder, Kunstenbond

Hoe bescherm je je werk als zelfstandig educatief auteur in 2025? Welke invloed kan de Wet DBA hebben? Hoe ga je om met ongeschiktheidsverzekeringen? En hoe zit de wereld van broodfondsen in elkaar? Dat zijn de kernvragen van deze workshop. Je hoort meer over actuele ontwikkelingen, en krijgt theorie en handvatten aangereikt vanuit interactieve casussen.

Doel:
Het verhogen van de kennis en self-efficiency van de deelnemers rond de zeker- en onzekerheden in hun ondernemerschap.

Inhoud
Tijdens deze workshop neemt collectieve belangenbehartiger Peter van den Bunder je mee in deze onderwerpen, aan de hand van actuele ontwikkelingen, handvatten en casussen. Er is voldoende gelegenheid om vragen te stellen, zodat je na afloop van de workshop het gevoel hebt dat je als educatief auteur meer overzicht hebt over en invloed hebt op je ondernemerschap.

Voor wie?
Zelfstandig educatief auteurs en (eind)redacteuren.

Schrijven op ooghoogte: taal in leermiddelen – Marcel Lemmens

Schrijven op ooghoogte is een praktische workshop, waarin je kritisch kijkt naar de taal van instructies, uitleg, opdrachten en teksten in leermiddelen. Het doel hiervan is tweeledig: (1) bepalen aan welke talige eisen educatief materiaal moet voldoen en (2) ervoor zorgen dat de gebruikers van educatief materiaal zich persoonlijk aangesproken voelen en zin hebben om ermee aan de slag te gaan. Daarvoor moet je soms door de knieën, om op ooghoogte te komen met de leerling/student.

Voor wie?
Iedereen die op welke manier dan ook actief werkt met teksten voor educatieve doeleinden.

Voorbereiding
Om de workshop zo concreet en praktisch mogelijk te maken, wil Marcel gebruikmaken van (geanonimiseerd) materiaal van de deelnemers zelf, om te kijken wat wel en niet werkt. Aan de hand daarvan bepalen deelnemers samen aan welke criteria de taal van educatief materiaal moet voldoen, om het zo toegankelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Bij plaatsing voor deze workshop wordt je gevraagd om voorafgaand materiaal op te sturen, zodat Marcel een selectie kan maken voor diverse denk- en doe-opdrachten.

Leren van climax en cliffhanger – Irene Campfens

Wat is narratief lesmateriaal? Waarom is het effectief? En hoe maak je het?
In deze workshop ga je aan de slag met het maken van educatieve verhalen met climax en cliffhanger, die verschillende doelen dienen.

In deze workshop leer je wat een goed narratief is en hoe je dit toepast in lesmateriaal. Je gaat aan de slag met oefeningen die jouw narratieve vaardigheden stimuleren en vergroten.

Voor wie?
Educatief auteurs (po, vo, mbo, hbo, wo, speciaal onderwijs).

Voorbereiding
Bij plaatsing voor deze workshop, krijg je voorafgaand een opdracht toegestuurd om je op de workshop voor te bereiden.

Interactieve instructies en werkvormen met muziek en poëzie – Helga van Loo

In deze workshop verken je de brede waaier van mogelijkheden met muziek en poëzie in het onderwijs, zowel in educatieve lesmethodes als in de les zelf. Je test een aantal speelse en interactieve werkvormen uit en bekijkt het effect van goede instructies bij verschillende onderwijsniveaus. Het doel van de workshop is om de drempels voor het gebruik van liedjes en gedichten te verlagen, door zelf te ervaren wat muziek en poëzie met je kan doen.

Voor wie?
Deze workshop is bedoeld voor iedereen die educatieve publicaties maakt, aan de hand van verrassende voorbeelden nieuwe werkvormen wil leren kennen en inzichten wil opdoen over duidelijke instructies.

Voorbereiding
Er is voor deze workshop geen voorbereiding nodig.

Maak nieuwsgierig met jouw lesmateriaal – Jason Fredrick van Eunen

Doel
Het doel van deze workshop is te ontdekken wat nieuwsgierig denken inhoudt, waarom het belangrijk is in het onderwijs, en hoe het een inspiratiebron kan zijn bij het ontwikkelen van lesmateriaal. Je gaat naar huis met concrete ideeën en creatieve tools om nieuwsgierigheid bij leerlingen/studenten te prikkelen en te benutten.

Inhoud
In deze interactieve workshop starten we met een verkenning van nieuwsgierigheid: wat is het, hoe werkt het in het brein, en waarom is het essentieel voor het onderwijs? Daarna kijken we naar eigen werk van de educatief auteurs. Hoe kunnen we nieuwsgierig denken integreren in de thema’s, opdrachten en teksten die we schrijven? We sluiten af met praktische oefeningen, waarbij we zelf creatieve manieren bedenken om nieuwsgierigheid in lesmateriaal te verwerken.

Voor wie?
Educatief auteurs en ontwikkelaars van lesmateriaal die nieuwsgierigheid willen inzetten als krachtig leermiddel.

Voorbereiding
Bij plaatsing voor deze workshop, krijg je voorafgaand een opdracht toegestuurd om je op de workshop voor te bereiden.

Schrijven voor de jeugd – Tanja de Jonge

Wie schrijft voor de jeugd, probeert aan te sluiten bij de leefwereld van deze doelgroep. Hoe kijken kinderen en jongeren naar de wereld, hoe interpreteren ze deze en welke taal gebruiken ze om hun wereld te beschrijven? En hoe verhoudt hun blik zich tot een volwassen blik?

Doel en inhoud
Met behulp van een korte schrijfopdracht onderzoeken we de perspectieven van kinderen, jongeren en volwassenen. We kruipen in de huid van onze doelgroep. Vervolgens bekijken we de resultaten. Welke verschillen zijn er in feitelijke beschrijvingen, interpretaties en taal?

Daarna gaan we aan de slag met fragmenten voor de verschillende doelgroepen. We bespreken ze aan de hand van vragen als: Waaraan is te zien dat een tekst is bedoeld voor kinderen? Vergt doelgroepgericht schrijven nog iets anders dan inlevingsvermogen?

Voor wie?
Educatief auteurs, eindredacteuren, conceptontwikkelaars.

Voorbereiding
Er is voor deze workshop geen voorbereiding nodig.

GenAI voor educatief auteurs: van theoretische kennis naar praktische tips – Yuri Tax en Tycho Tax

Doel en inhoud
In deze workshop werk je aan concrete vaardigheden om efficiënt en verantwoordelijk gebruik te maken van GenAI. Hierbij maken we een vertaalslag van theoretische kennis naar praktische tips.
Tot slot werken we aan een gezamenlijke lijst van handige ‘prompts’, met als uitgangspunt dat je deze na de workshop moet blijven onderhouden.

De workshop bestaat uit een mix van een korte (theoretische) uitleg, het werken aan oefeningen en reflecteren op hoe de oefeningen zijn verlopen. Naast de kennis die wij hebben opgedaan vanuit ons werk (Machine Learning-wetenschapper en PhD-kandidaat ethiek van AI in het onderwijs), putten wij inhoudelijk uit verschillende bronnen.

Voor wie?
Educatief auteurs. Ervaring met GenAI is niet vereist, maar wordt wel aangeraden.

Voorbereiding
Bij plaatsing voor deze workshop, krijg je voorafgaand een opdracht toegestuurd om je op de workshop voor te bereiden.

Creatief schrijven met Loesje – Vrienden van Loesje

Loesje, wie kent haar niet? Ze is bekend om haar positieve, kritische teksten, die je verschillende kanten van een verhaal kunnen laten zien. Loesje komt graag op bezoek voor een workshop creatief schrijven met Loesje.

Inhoud
Na een leuke opwarmoefening gaan we samen schrijven over onderwerpen die deelnemers belangrijk vinden. We benaderen die onderwerpen op verschillende manieren en misschien anders dan je gewend bent. Dat maakt dat we op leuke teksten komen. En wie weet schrijven we een paar mooie Loesje-teksten.

Doel
Het leven in deze wereld beter en mooier maken. Voor Loesje is dat geen luchtkasteel. Het is ook niet iets dat je moet overlaten aan bazen, politici of ouders. Je idealen verwezenlijken doe je zelf. De mensheid moet vooruit, vindt Loesje, en ze geeft haar met haar teksten met plezier een zetje in de rug. Schrijf je mee?

Voor wie?
Iedere educatief auteur en (eind)redacteur die de wereld een beetje beter en mooier wil maken.

Voorbereiding
Er is voor deze workshop geen voorbereiding nodig.

Leerrendement verhogen met creatieve werkvormen – Ron Meijer

‘Papa, geschiedenis is toch begrijpend lezen uit een ander boek?’ Een uitspraak van mijn dochter, toen ze in groep 5 zat. Zij was eraan gewend dat je antwoorden kon opzoeken in de tekst. Maar er is zoveel meer mogelijk.

Deze workshop gaat niet over schrijven. Niet over teksten en niet over het puzzelen met vaktaal. Deze workshop gaat over het vervolg daarop. Over wat leerlingen met een tekst gaan doen. In deze workshop ga je aan de slag met de creatieve vragen en opdrachten die leerlingen laten nadenken over je tekst.

Doel en inhoud
Je ervaart het effect van vragen en opdrachten en bekijkt korte videofragmenten van werkvormen in de praktijk. Je maakt kennis met creatieve opdrachten die leerlingen laten nadenken en gaat hands-on aan de slag met spannende werkvormen als een diamondranking en een mysterie.

Voor wie?
Educatief auteurs, eindredacteuren, conceptontwikkelaars.

Voorbereiding
Er is voor deze workshop geen voorbereiding nodig, maar neem eventueel een eigen tekst mee waarvoor je nog opdrachten moet bedenken.

Naar het aanmeldformulier >>>